مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 75
پيشگفتار: « فرش در فرهنگ تركمن ريشه در تاروپود هستي و زندگي تركمن دارد. فرش تركمن، زادهي ذهن خلاق و انديشهي جستجوگر و دستهاي آفرينندهي مادر است. مادر، با زبان دل و با دستهاي هنرمندش، فرش را زمينه و جلوهگر انديشهاش كرد و با هر گره تمامي احساس و عاطفه و عشق مادرانهاش را به دخترش و به مردم تركمن هديه كرد. و در پايان براي زينت بخشيدن به قالي و اثبات حضور هميشگي خود در ميان جلوههاي گوناگون بافتهاش، اثري از انگشتان خسته و خونبارش را بعنوان نمادي بنام گلين بارقاق به يادگار گذاشت. مادر، زندگياش را به قالي بخشيد و ذرهذرهي جسم و روحش را بر تاروپود قالي گره ميزد. او، در تلاطم هميشگي زندگياش، براي زينتبخشيدن به آلاچيق، نواري بافت؛ اما چه نقشي را ميبايست به آن مينهاد و چگونه ميتوانست آنرا بيارايد؟ شايد اگر كارواني را كه خنچههاي عروسي دختر دلبندش را در سراب حمل ميكردند نقش اين نوار ميكرد- كه چنين هم كرد- زيبا بود اما سراب را چگونه ميتوانست بنماياند. بيتاب و بيآرام و در شور هميشگي خود، تصوير همان كاروان را در آينهي خيالش نقش كرد، كه صداي زنگهاي آن چونان انفجار الهامي بر انديشهاش طنين افكند. مادر، ميراثش را به همهي عشق و مهر و احساس نهفته در آن، براي دخترانش به يادگار نهاد. كه دختران امروز، مادران فردايند. اما دريغا! بافندگاني كه سختي معيشت ناگزيرشان كرد تا براي بدست آوردن لقمهي نان ببافند و سريعتر ببفاند، بدون در نظرگرفتن كيفيت طرح و نقش و رنگ و بيآنكه بدانند نام آگاهانه با دست خود ميراث گرانبهاي مادر را در زير خروارها خاكستر فراموش دفن ميكند. چشمانشان را بستند تا چشمان غمزده و نگران مادر را نبينند. طرحها درهم سخت؛ اصالت گم شده؛ رنگها سست و بيدوام شد. كسي بايد باشد تا آن همهي خوابي، آن همه شور و شيفتگي آن همه تكاپوي آگاهانه و از سرهوشياري و آن همه رمزوراز خفته در هر نماد
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 32,300 تومان