مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 90
فصل اول جنبش هاي دانشجويي و كودتاي 28 مرداد روشنفكران: مؤثرترين قشر بر ايدهها و گرايشات دانشجويان، روشنفكران ميباشند. به عبارت بهتر يكي از گروههايي كه همواره هدف گروههاي روشنفكري قرار گرفتهاند دانشجويان ميباشند. در دوران دهه 1320 روشنفكران خصائص راديكال پيدا ميكنند و مبارزات ضد استعماري اوج ميگيرد. در اين دهه به دليل امكان فعاليتهاي باز سياسي دانشجويان ايراني به احزاب سياسي و روشنفكران ملي و چپ (جبهه ملي و حزب توده) گرايش دارند. پس از كودتاي 28 مرداد به دليل مدرنيسم آمرانه پهلوي، روشنفكران ايراني به سوي فرهنگ ضد تجدد گام بر ميدارند و در دهه 40 و 50 اين مبارزات به اوج خود ميرسد. طيف ملي گرايان به دليل مطرح شدن به عنوان ايدئولوژي رسمي شاهنشاهي و طيف چپ به دليل اينكه تجلي فرهنگ ما ديگرايانه است، در ميان دانشجويان و مردم مورد استقبال قرار نميگيرد. در عوض گرايش ديني شديد در ميان دانشجويان و نقش شريعتي در پل زدن بين دانشجويان و توده مردم، زمينه را براي افزايش نفوذ انديشههاي مذهبي فراهم ميكند. دورة پيش از انقلاب، جامعه روشنفكري ايران، تنها مانع براي توليدات فكري و فرهنگي خود را دخالت دولت محدود بودن آزادي ميدانستند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي جريان روشنفكري به طور دهه جانبه در روند انقلاب اسلامي وارد شد و به نوعي دهه 1360 ادامه همان گرايشهاي دهه 1350 است. گرايش مسلط در آغاز انقلاب، انديشههاي شريعتي است. حتي بسياري از روحانيون در اين دوره تلاش ميكنند انديشههاي خود را با وامگيري از زبان و مفاهيم ساخته و پرداخته شريعتي ارائه دهند. اما، پس از حدود دو سال، با تحكيم پايگاه روحانيت در ساختار قدرت سياسي، انديشه شريعتي به تدريج توسط روحانيت سنتي كنار زده ميشود. در اين مقطع انديشه رضا داوري كه نشانه استمرار گفتمان راديكالي انقلاب اسلامي است بازسازي مذهب سنتي را با خود به همراه دارد. در واقع انديشههاي داوري همزمان با عمليات وسيع اسلامي سازي در اوايل
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 38,700 تومان