مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 16
اجتهاد و مرجعیت دینی مقدمه از آنجایی كه اجتهاد، هدف علم اصول فقه و ثمره آن است؛ در میان شیعه و اهل سنّت، دارای پایگاه ویژهای میباشد، همه مشكلات ناشی از بیقانونی، در پرتو شایستگی و كاردانی اجتهاد پویا، حل و فصل میگردند. در این روزگار بر اساس اندیشه شیعه، به خاطر دوری از رهبران معصوم، راهی به سوی علم به احكام شریعت جز اجتهاد وجود ندارد؛و هیچ مرجع دیگری را جز مجتهد نمیتوان سراغ داشت كه برای حوادث روزافزونی كه در جوامع بشری پدید میآیند، حكم و قانون جامعی ارائه كند. بنابراین، اجتهاد و مرجعیت دینی، از اعتقادات مهم شیعیان در عصر غیبت به حساب میآید و سرچشمه تحولات سیاسی و اجتماعی بسیاری در جامعه میگردد. تعریف اجتهاد اجتهاد از ریشه «جهد» به معنای منتهای كوشش است. و در اصطلاح فقیهان تعریفهای فراوانی با اندك تفاوت ارائه شده است، مرحوم آخوند چنین تعریفی را تقریر كردهاند: «الاجتهاد هو استفراغ الوسع فی تحصیل الحجه علی الحكم الشرعی؛ اجتهاد به معنای بكارگیری توان و نیرو برای به دست آوردن دلیل و حجت بر احكام شرعی میباشد». شهید مطهری میگوید: اجتهاد به طور سربسته به معنای صاحبنظر شدن در امر دین است، ولی صاحبنظر بودن و اعمال نظر كردن در امور دینی از نظر ما كه شیعه هستیم دو گونه است؛ مشروع و ممنوع... كه ممنوع آن است كه مجتهد حكمی را كه در كتاب و سنّت نیست با فكر خودش و رأی خودش وضع كند، این را در اصطلاح «اجتهاد به رأی» میگویند. این اجتهاد از نظر شیعه ممنوع است... و معنای صحیح اجتهاد یعنی به كار بردن تدبّر و تعقّل در فهم ادله شرعیه، كه البته احتیاج دارد به یك رشته علوم كه مقدمه شایستگی و استعداد تعقّل و تدبّر صحیح و عالمانه میباشند. و مرجع كسی است كه مردمان در مسائل شرعی و دینی و سیاسی خویش به او مراجعه میكنند. تاریخچه اجتهاد و
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان