مرجع فایل - قابل ویرایش )
تعداد صفحه : 12
آيات قرآن و امى بودن پيامبر(ص) مقدمه: كلمه امى به عنوان يكى از صفات پيامبر اكرم در قرآن مجيد آمده است مفسرين، تفاسير مختلفى در معناى اين كلمه دارند. در اين مقاله مطالب اين تفاسير بيان شده و قول صحيح ذكر گرديده است. مفسران اسلامى كلمه«امى» را سه جور تفسير كردهاند: 1 - درس ناخوانده و ناآشنا به خط و نوشته. اكثريت طرفدار اين نظرندو يا لااقل اين نظر را ترجيح مىدهند.طرفداران اين نظر گفتهانداين كلمه منسوب به «ام» است كه به معنى مادر است.امى يعنى كسى كه بهحالت مادرزادى از لحاظ اطلاع بر خطوط و نوشتهها و معلومات بشرى باقى مانده است، و يا منسوب به «امت» است،يعنى كسى كه به عادت اكثريت مردم است، زيرا اكثريت توده، خط و نوشتن نمىدانستند و عده كمى مىدانستند، همچنانكه «عامى» نيزيعنى كسى كه مانند عامه مردم است و جاهل است (1) .بعضى گفتهاند يكى از معانى كلمه «امت» خلقت است و«امى» يعنى كسى كه بر خلقت و حالت اوليه كه بىسوادى است باقى است و به شعرى از «اعشى» استناد شده است (2) ، و بههر حال، چه مشتق از «ام» باشد و چه از «امت» ، و «امت» به هر معنى باشد، معنى اين كلمه درس ناخوانده است. 2 - اهل ام القرى. طرفداران اين نظر اين كلمهرا منسوب به «ام القرى» يعنى مكه دانستهاند.در سوره انعام آيه92 از مكه به «ام القرى» تعبير شده است: و لتنذر ام القرى و من حولها. براى اينكه تو به مكه و آنان كه در اطرافمكه هستند اعلام خطر كنى. اين احتمال نيز از قديم الايام در كتب تفسير
قسمتی از محتوی متن پروژه میباشد که به صورت نمونه ، بعد از پرداخت آنلاین در فروشگاه فایل آنی فایل را دانلود نمایید .
« پرداخت آنلاین و دانلود در قسمت پایین »
مبلغ قابل پرداخت 5,100 تومان